Bjørnstjerne Bjørnsons landauer er utstilt i vognskjulet på Aulestad
Foto: Camilla Damgård

Vognene

Bjørnstjerne Bjørnson hadde flotte vogner, både en staselig Landauer og en mindre Kupé.

Vognene står utstilt i Vognskjulet på Aulestad.

Bjørnstjerne Bjørnson hadde flere vogner, og Bjørnsons reiste på turer blant helt til Romsdalen.

Landauer fra København

Bjørnstjerne Bjørnsons landauer på Aulestad

Landaueren som står i vognskjulet på Aulestad ble produsert av vognmaker F. Oels i Breslau, Tyskland (i dag Wroclaw i Polen)i ca 1900. 

Bjørnson ville gjerne kjennes på dette flotte kjøretøyet. Den første landaueren kom fra København i 1875. Han nevner stadig landauerne i brev til familie og venner. 

13. juni ankom de Lillehammer stasjon, og her ble de hentet i en Landauer med nedslåtte kalesjer. Det var nettopp Bjørnstjerne Bjørnson som lånte ut sin stasvogn med kusken Peter Smedhus og to hester.

Herskapelig

Landauerens eksteriør er sort med enkel dekor i gull og koboltblått. Interiøret er polstret i blått og sort med lekre detaljer. Dørene har skyvevinduer med slepne glass, og utenpå bærer de dikternes monogram BB. 

En landauer var et herskapelig hestekjøretøy som fikk navnet etter byen hvor produksjonen startet på midten av 1700-tallet, Landau i Rheinland-Pfalz, Tyskland. Den var elegant, komfortabel og teknisk avansert med god fjæring og god styringsmekanisme.

To vis-à-vis seter ga plass til fire personer, og kalesjen som dekket hele vognen kunne åpnes på midten og slås helt ned forover og bakover. Dermed kunne herskapet sitte godt synlig.

Kroningsferden til kong Haakon og dronning Maud

Sommeren 1906 var kong Haakon, dronning Maud og lille kronprins Olav på kroningsferd til Trondhjem.

Kupeen

Bjørnstjerne Bjørnsons vogn

Bjørnstjerne Bjørnsons kupé er produsert i Tyskland på 1890-tallet.

Kupeen var mindre, men fortsatt en vogn av det finere slaget.

Navnet på vogna kommer av verbet å kupere, det vil si skjære av. Det henspeiler på den avkuttede formen på passasjerhuset. Den hadde plass til to passasjerer og var innelukket med dører og senkbare vinduer. 

Kupeen måtte også ha en kusk, og var gjerne trukket av to hester. På snøføre kunne man sette meier på vogna. 

Kupéen her har blått interiør, stoppede seter, polstrede vegger og dører og blått mønstret teppe på gulvet.