I låven.
Bli kjent med det politiske og kunstneriske miljøet på Aulestad gjennom en helt spesiell sommer!
Sommeren 1901 er var akkurat slik Karoline og Bjørnstjerne Bjørnson hadde drømt om at det skulle være på Aulestad: et samlingssted for familie og kunstnervenner.
Alle de fem barna var hjemme, med svigersønner og -døtre, og ikke minst barnebarn.
Blant dem var den yngste datteren Dagny og hennes ektemann, som også var farens tyske forlegger og redaktør av satiremagasinet Simplicissimus. I følge med dem kom også kunstneren Steinlen som malte flere portretter av Dagny denne sommeren, i tillegg til hans karakteristiske katter som han malte på peisen på Aulestad.
Dessuten var den danske kunstneren Krøyer til stede for å portrettere Bjørnstjerne Bjørnson på oppdrag fra hans danske forlegger Hegel. Som takk for oppholdet foreviget Krøyer et sommerlig selskap på Aulestad med femten feststemte gjester rundt bordet. En internasjonal salong langt mot nord – utenfor allfarvei.
Utstillingen viser flere av kunstverkene som ble malt denne sommeren på Aulestad, i tillegg til en presentasjon av det kunstneriske og politiske miljøet omkring Dagny og hennes forleggermann, satiremagasinet Simplicissimus og selvfølgelig den sveitsisk-franske tegneren og maleren Théophile Alexandre Steinlen, som de inviterte med på Norgesreise sommeren 1901. De planla å besøke Aulestad en to ukers tid, men det ble til nesten fire måneder.
Inne i utstillingen kan barna prøve å brette sin egen fargerike Steinlen-katt.
I tillegg til utstillingen vises en film som tar utgangspunkt i den selskapelige festen på Krøyers pastell, med spesielt fokus på den yngste datteren Dagny, som vi følger opp til hennes hemmelige gjemmested oppe i tredje etasje. Hennes lille dukkehjemleilighet «Kassa» har aldri tidligere vært vist frem for publikum.